søndag 21. oktober 2012

Cernit - modelleringsleire

Da har jeg for første gang prøvd ut en modelleringsleire, med et merke som heter Cernit. Jeg har en del Cernit å lage ting av, så det vil bli flere innlegg fremover med denne herlige modelleringsleira!




Modellpinner Sett 6. Ass - er gjeve verktøy å bruke når man skal forme modelleringsleiren. 
For å innlede disse innleggene, har jeg laget et smykke.  Det som er så gøy, er at det ikke er vanskelig i det hele tatt - og jeg tror de fleste ville kunne få dette til. Det første jeg gjorde var å bruke Cernit 042 Bisquit  og prøvde å forme det som en sjøstjerne. I starten ser det ikke så veldig pent ut - men fortvil ikke, for slik er det ofte.


Her ser dere at jeg har fått litt mer form på sjøstjernen. Jeg blandet litt  Cernit Doll 425 hudfarge på sidene for å skape litt dybde. Jeg brukte en stund på å få fargene til å gli inn i hverandre.


Da jeg synes det så ok ut, lagde jeg små baller med Cernit Natur 971 Savanna og la dem på sjøstjernen. Så brukte jeg baksiden på en litt tykk synål til å lage et hull i midten, for å skape en effekt av sugekopper.


Dette gjorde jeg på hele sjøstjernen, slik at det skulle se mer ekte ut.


Jeg bøyde tentaklene enda mer, for å skape et mer realistisk preg. Så brukte jeg modelleringspinnene til å skape mer dybde rundt disse små sugekoppene.


 Slik så sjøstjernen ut før jeg plasserte den i ovnen. Jeg lagde et hull i den med baksiden på en synål før jeg stekte den - siden den skulle bli en del av et smykke.


 Jeg lagde små perler av Cernit Natur 971 Savanna og Cernit Doll 425 hudfarge. Jeg brukte baksiden på en synål til å lage hull i dem.


 Slik ble alt seende ut da det var stekt. 15-30 minutter i ovnen på 130 grader, så var de ferdige. (les på pakken før du steker noe - det kan variere fra merke til merke). Fargen forandret seg litt, men til det positive. Jeg synes det ble seende veldig naturlig ut.


 Jeg bestemte meg for å være litt miljøvennlig og brukte noen perler og metallringer som jeg har tatt vare på fra gamle smykker. Redesign er på moten for tiden!


 Her er jeg nesten ferdig med smykket.


 Her ser dere det ferdige resultatet! Absolutt ikke vanskelig å lage - og dette var mitt første forsøk med Cernit!


En av høstens nyheter er Cernit Lakk blank - og jeg har testet den ut! Cernit Lakk brukes for å styrke og endre glansen til det ferdige resultatet.


Først lagde jeg en liten sommerfugl-aktig sak med Cernit fra Doll Collection. Så stekte jeg den i ovnen, en halvtimes tid.


Jeg fulgte veiledningen som stod på selve flasken og lakkerte sommerfuglen i flere omganger.


Til slutt, da det siste laget mitt hadde tørket, stekte jeg den på nytt i ovnen, denne gangen bare 15 minutter på 110 grader. Jeg valgte å lime sommerfuglen på en ring.


Det var alt for denne gang. I neste innlegg skal jeg teste ut hvordan Cernit Lakk matt er i forhold til den jeg prøvde nå. Jeg skal også prøve ut Cernit Soft Mix, som blandes i for å gjøre modelleringsleira mykere. Det blir spennende!

- Camilla Rose

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar