torsdag 18. oktober 2012

Dekorer på lys

med stanser, dies og Candle liner

Marabu Candle liner er en myk og smidig voksmaling til dekorering på stearinlys. Tørketiden er på 4-6 timer. Den er vannbasert, luktfri og lysekte og kan brukes til mange ulike teknikker: 
- dekorering på frihånd
- dekorering med selvklebende sjablonger
- vindusmalingsteknikk
- voksplater som man stanser ut med punchere og dies 

 Jeg har laget en liten veiledning på bruk av den sistnevnte teknikken. 

Voksplater lager man ved at man smører  Candle lineren utover et pvc-fritt plastark med en palettkniv. Plastarket er den samme type som man bruker til vindusmaling. Jeg har brukt farge 538 - Glitter Rubinrød. Fargen som kommer ut av lineren ser nærmest rosa ut, men når fargen er tørr får den en fin og glitrende rødfarge. Etter at den har tørket i ca. 6 timer eller over natten løsner man voksplaten fra plastarket.

Bruk papirstanser til å stanse ut figurer og former, gjerne noen med litt størrelse og ikke med for mye små snirkler og detaljer. Her har jeg brukt en jumbo hjertestanse fra Carl. Ta litt Candle liner lim på og gni limen utover med fingeren og fest på lyset. Dekorer gjerne på frihånd etterpå, prikker er foreksempel lett å lage.


Du kan også bruke voksplatene med dies og stansemaskin! Der finnes jo et hav av lekre dies der ute, så mulighetene er mange. Jeg har brukt en dies fra Marianne design som heter Elines julestjerne. Voksplater laget med glitterfarger blir litt stivere enn de vanlige og metallicfarger og er derfor lettest å bruke med dies som er detaljerte. Her har jeg brukt fargen 594 Glitter Safirblå. Klipp til voksplaten slik at den passer til diesen før du kjører den gjennom maskinen.


Istedet for å ha lim på baksiden av den utstansede julestjernen, gnir jeg det på et større område på lyset og fester den på. Det ble stanset ut mange små hjerter, de brukte jeg også. Til slutt pyntet jeg lyset med halvperler fra Staz, washi tape og organzabånd. Pakk lyset inn i cellofan og du har en fin gave til en venn. Men husk.. Gå aldri fra et brennende stearinlys og pynten bør selfølgelig tas av før man brenner det.


Kristine



1 kommentar: