mandag 3. desember 2012

Juleverksted - lysdekorering

Det er førjulstid, og da kan vi endelig starte med juleverksted. Pepperkaker, marsipan og gløgg - og noe å lage!

I dag har Tuva og jeg dekorert kubbelys, ved hjelp av Marabu Candle linere, stempel, sjablonger, decoupage mm


Via Google, fant vi noen flotte nostalgiske julebilder, som vi printet ut på slikepapir. Silkepapiret tapet vi fast på et vanlig kopiark, også stilte vi inn printeren på å skrive ut kladd. Da risikerer du ikke at det blir for mye blekk som silkepapiret trekker til seg. Vi stemplet også direkte på silkepapiret, samt klippet til noen bilder fra servietter.


Etter at forarbeidet var unnagjort, kunne vi starte med kosen! Tuva festet sine serviettbilder på lyset, ved å bruke decoupage lakk. Selv brukte jeg varmluftpistolen til å smelte fast bildene og stempeltrykkene til lysene. Her er det viktig å være kjapp, hvis ikke står du med et stykk smeltet lys i hånden. For å holde fast papiret til lyset, holder du et bakepapir (matpapir kan ta fyr) stramt rundt lyset. Du ser at det blir litt fuktig under papiret, og da må du flytte varmluftpistolen til nytt sted. Når lysene er blitt kalde igjen, kan du starte å dekorere de videre.


Frihåndstegning på lys, går også veldig fint med Candle liner. Personlig liker jeg å risse opp tegningen med blyant først, da går det lettere å få det pent. Ved å bruke sjablonger, klemmer jeg ut litt Candle liner på et papir, også svamper jeg massen på lyset.


For flere idéer til å bruke Candle liner, kan du gå inn på denne linken; Dekorer på lys

Materialer jeg har brukt:
Varmluftpistol (39800000)
Decoupage lakk (03000167)
Sjablong (95542711)
Svamp (02000505)
Stempel, Marianne Design (39997813 og 39997814)
Silkepapir (80106500)
Memento stempelpute (38961100)
Washitape (22192001, 22192002 og 22192003)

Til neste gang - ta vare på deg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar