torsdag 26. september 2013

Vinterlykter av glass

Tomme glass kan brukes til så mangt, og her har jeg enkelt gjort om rengjorte fetaost-glass til vinterlykter for telys.

Jeg rengjør og tørker glassene, før jeg begynner å finne de motivene jeg ønsker å bruke på lyktene. Her har jeg stanset ut motiver i selvklebende vinyl, som er enkel å feste på glassene som en maske.



Fester masken på glasset, her kan du bruke masker og sjablonger du har får hånden. 
På det første glasset her har jeg brukt hvit spray akrylmaling.  


Lar malingen tørke før jeg fjerner masken og resultatet med litt blonder og hyssing langs kanten, samt en metallpynt blir slik som dette;



Vær obs på at om du velger nettopp disse kantete fetaost-glassene må man bruke litt sand eller lignende i bunnen på de for å få telys til å stå forsvarlig, siden glassene er kupert i bunn. 

det nesten glasset er laget med samme prinsipp, men her har jeg brukt vanlig gesso og pensel, sammen med diverse utstansede snøkrystaller. Festet snøkrystallene som masker på glasset. 
Malt over maskene, og latt tørke. Fjernet så noen av maskene og malte en gang til, latt tørke. Fjernet resten og malte nok en gang. På denne måten blir gjennomskinneligheten på snøkrystallene av ulik grad, etter hvor mange lag med gesso de har; 



Materialliste;
Dies fra Marianne design bla a 39991225, 39991226, 39991229 og 39991330
Ghiant Akrylspray 150ml - 710 Hvit 01068710
Gesso 01011048
blonde, hyssing, charm

4 kommentarer: