tirsdag 4. februar 2014

Frostet lysglass med gnikkiser

Jeg tror det er umulig å ha for mange lysglass! Noen passer til enkelte høytider, andre til vinter ... også har vi de som passer hele året! Og det er nettopp det jeg synes disse lysglassene gjør! De passer når som helst og hvor som helst! Inne som ute! Tross navnet frostet ...


Før jeg laget disse, tenkte jeg at disse er vanskelige å lage, men så feil kunne jeg altså ta!


Det første jeg gjorde var å avfette lysglassene jeg hadde med Marabu Rensemiddel. Så dyppet jeg svampen i glassfargen, og svampet et tynt jevnt lag på glassene. Fargen tørket veldig fort så etter 10 minutt var det klart for et nytt lag.


Da lag 2 var ferdig påsvampet, og glassene var tørre (nye 10 minutt), satte jeg de inn i kald stekeovn og skrudde på varmen, 160 grader. Når ovnen var varm nok, startet herdetiden (30 minutt). Når halvtimen var gått, slo jeg av varmen og åpnet stekeovnsdøren. Da vil ovnen og glassene bli raskere kalde.


Når glassene var kalde nok (drøy time), tok jeg de ut og påførte gnikkiser. Hvis du er usikker på hvordan gnikkiser fungerer kan du se fremgangsmåten her.


Det er ikke nødvendig å herde glassene i ovnen. Glassene blir like fine for det! Ved herding vil glassene (uten gnikkiser) tåle vasking, men pga gnikkisene kan ikke disse glassene vaskes. De kan derimot støvtørkes forsiktig med tørr klut.

Klikk her for link til innlegg med frost på glass i sprayform.

Materialer jeg har brukt:
Marabu Rensemiddel
Svamp m/holder
Schjerning Glassfarge - frosthvit
Gnikkiser (rub-ons)

Til neste gang - ta vare på deg selv!

3 kommentarer:

  1. Hvor har du kjøpt rensemiddelet og glassfargen? Mvh May Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei May Bente :) Jeg klikket meg inn på bloggen din for å se hvor du bor, men fant ikke noe info der ;-)

      Jeg legger ved en link der du kan sjekke ut hvor nærmeste forhandler er. Alternativt, skrive her hvor du bor ;-)

      http://globalhobby.no/forhandlere

      Slett
  2. Hei ! Lurer på hva gnikkiser er og hvor man får tak i dem, fant dem ikke noen plass. Er dette vinyl ?

    SvarSlett