tirsdag 4. februar 2014

Hvordan bruke Gnikkis (rub-ons)?

Da jeg startet med papirhobby og scrapbooking, var gnikkiser veldig populært. Men som trender ellers, forsvinner også ting innen hobbyverdenen for en periode. Nå derimot er de tilbake ... gnikkiser (eller rub-ons som vi kalte det da)!

Jeg var stor fan av gnikkiser da de var hotte sist, men nå er jeg enda større fan siden tekstene er på norsk! Det blir litt mer personlig synes jeg, når tekstene står på norsk og ikke engelsk.


Gnikkiser er veldig enkle å bruke.

Etter å ha funnet den gnikkisen du ønsker å bruke, klipper du den forsiktig ut av arket. Pass på at beskyttelsespapiret bak blir med.

Så tar du av beskyttelsespapiret og legger gnikkisen der du ønsker den gnikket på (herav navnet ...) Vedlagt i hver gnikkispakke følger det med en ispinne, denne skal du nå bruke. Med fast hånd gnikker du ispinnen over motivet/teksten. Du vil se at motivet slipper papiret ved at fargene blir dusere.

Når du er ferdig vipper du plasten forsiktig av. Hvis du ser at det er noe som henger igjen på plasten, legger du forsiktige plasten ned igjen og gnikker videre til alt er overført.

Når du er ferdig, og motivet/teksten er overført til papiret, ser det slik ut. Som om det kommer rett fra trykken.


Gnikkiser kan blant annet festes på vanlig papir, kartong, bilder, glass, tre ... Skal objektet gnikkisen er festet på, brukes til mer enn kort/album o.l., vil jeg anbefale å ha på et tynt lag med lakk. Da slipper du at gnikkisen slites av. 

Materialer jeg har brukt:
Gnikkiser (rub-ons)

Til neste gang - ta vare på deg selv!
>

4 kommentarer:

  1. Hvor kjøper du disse gnikkisene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Birgitta! :-)

      Jeg legger ved en link så du kan finne din nærmeste forhandler. Lykke til i jakten ;)

      http://globalhobby.no/forhandlere

      Slett
  2. Sonja Helen Arntsen23. oktober 2014 kl. 15:43

    Hei. Jeg lurte på om man kan bruke disse gnikkisene først, og deretter froste glass/krukker etterpå og herde dem slik at de kan vaskes? Lysglassene dine var kjempefine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Sonja :)
      Jeg er usikker på om det går å ha på frost utenpå Gnikkis uten at selve Gnikkisen løsner. Også usikker på om Gnikkisen vil tåle varme opp til 160 grader. Noe sier meg at det ikke vil gå, men kjenner jeg må teste det ut :)

      Slett