lørdag 29. mars 2014

Tegnetips - Å tegne metallisk!


I dette innlegget vil jeg vise hvordan man kan tegne en gjenstand slik at det ser ut som metall!

Steg 1:
Jeg har valgt en enkel form for å tydelig vise teknikken. Lenger ned i innlegget viser jeg en mer avansert variant. Først skisser du det du ønsker med en blyant:



Steg 2: 
Når man skal få frem ett metallisk utseende, gjelder det å jobbe med lys og skygge. Bestemt hvor du ønsker at lyset skal treffe, så starter du med å markere de områdene som skal være mørke på objektet. Gjør dette med en lysere tusj slik at det ikke blir for mørkt med en gang:



Steg 3: 
 Jeg har valgt at lyskilden skal treffe fra venstre side, så da lar jeg den siden være utusjet, og heller jobber med de mørke områdene. Ta en litt mørkere nyanse, og tusj langs den lysere fargen du allerede har markert:



Steg 4: 
 Fyll på med en mørkere nyanse. Den jeg bruker her heter  "Warm Grey 4":



 Steg 5:
 Her har jeg brukt "Warm Grey 6" på det mørkeste å jevnet ut med "Warm Grey 4". Nå kan du velge 2 nyanser imellom den mørkeste og den lyseste du har brukt, for å så jevne ut de mørke områdene. Touch Twin Markers er perfekt å bruke spesielt når man skal utføre graderinger, da du finner alle nyansene du trenger. 



 Steg 6:
 Visk vekk blyantstrekene, å jobb med graderingen. Hvis du tar utgangspunkt i en metallisk gjenstand, vil du se at det sjelden er myke overganger mellom fargene, men heller harde linjer mot hverandre. Unngå derfor å blande fargene for godt sammen.



 Steg 7:
 Bruk Touch Twin Marker sin "blender", og bland ut den lyseste nyansen du har brukt, inn mot området du har latt være utusjet. Tusj mørkere på områder hvis det trengs. 



Nedenfor kan du se litt av prosessen til metall-masken hvor jeg har brukt samme metode som forklart ovenfor. Det var en utfordring da det er en mer komplisert form, så hvis du vil tegne metallisk; øv med enklere former først :)





Det endelige resultatet:


På gjensyn! - Isabella :)

Produkter brukt til dette innlegget:

Touch Twin Markers














Fabriano Bristol A3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar