torsdag 17. april 2014

Chalkboard-teknikk

Chalkboard-teknikken, eller tavle-teknikken som det heter på godt norsk, er veldig populær for tida.  Jeg fikk med meg en flott demo av denne teknikken på Totentreffet i vår, hvor Marianne viste oss en del tips og triks.

Jeg tenkte jeg ville vise dere en liten gjennomgang av denne teknikken ved bruk av produkter fra Global Hobby og Kunst. 

Jeg har funnet frem det jeg trenger til selve chalboard-prosessen; svart kartong, embossing-blekk, stempel, hvitt embossingpulver, varmepistol, hvit PanPastel og hvit blyant. 


Det vi er ute etter nå er å få frem tavle-følelsen på den svarte kartongen. Jeg stempler med embossing puta og stempelet på kartongen, strør på embossingpulver og smelter med egnet varmluftspistol. 

Et tips: Når jeg jobber med embossingpulver tar jeg et ark det ikke er så farlig med, et kopiark fek, bretter en skarp kant på midten av det, bretter det ut igjen og legger det som underlag under der jeg skal søle med pulveret. Arket skal ligge med spissen i brettekanten ned mot underlaget. På denne måten samler jeg opp embossingpulveret som blir til overs og kan enkelt brette arket sammen og bruke brettekanten som en helletut og helle det  tilbake i boksen til senere bruk.

Når jeg har smeltet det hvite embossingpulveret, stryker jeg litt hvit PanPastel på kartongen, for å få frem enda litt mer tavle-følelse. Og for enda litt mer kritt på tavla, så skyggelegger jeg med en hvit blyant. Koh-i-Noor Hvitkritt blyant 8801 01045631 er perfekt til dette.



Streker også opp en ramme rundt stempeltrykket med den hvite blyanten.

Nå er "tavla" ferdig og du kan du velge å fiksere kartongen. Dette kommer helt an på hva du skal bruke prosjektet ditt til. Jeg skal lage et helt enkelt kort, og tenker som så at det blir ikke fingret så mye med dette annet enn at det går bra uten fiksering ;-)


I tillegg til chalkboard teknikken er det veldig populært å pynte prosjekter med papirsugerør for tida. Jeg synes ofte at disse blir veldig store og dominerende på prosjektene og har ikke helt fått til å bruke de, enda så kule de er. 

I et kreativt øyeblikk kom jeg på at jeg kunne bruke blomsterpinner stæsjet opp med washitape til samme formål. På denne måten blir pinnene mindre i diameter enn sugerørene, men du vil få samme effekten på prosjektet. Og tenk så mange fargekombinasjoner og mønstre du kan lage :-) 

Blomsterpinnene klipper du enkelt  i ønsket lengde med en avbitertang. 


Og slik blir resultatet brukt på et kort stanset ut med den største diesen i settet Sizzix Framelits Die - Banners 39998289. Jeg bruker den nest største diesen i settet for å stanse ut mattene av mønsterark til forsiden og innsiden kortet.

Produktliste: 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar