onsdag 25. juni 2014

Lær mer ... Bindemiddel

Bildet er lånt fra Royal Talens
Pigmenter i forskjellige typer maling er tilnærmet like og bestemmer fargen, lysekthet og opasitet av malingen. Alle andre egenskaper til en maling er bestemt av bindemiddel.

Linolje (Linseed oil)
Linolje er presset fra frøene til linplanten, og har i mer enn 500 år vært det viktigste bindemiddelet i oljemaling. Det er en såkalt tørkende olje. Andre oljer kan gi mindre holdbar maling, noen kan gjøre malingen mørkere eller forlenge tørketiden. Det er dessverre ingen olje som er optimal for ønsket egenskap. Derimot har det blitt påvist gjennom tidene at linolje har den beste kombinasjonen av egenskaper.

Linfrø mørkner hvis den oppbevares i mørket, også etter tørking. Fargene på et oljemaleri kan derfor også blitt mørkt hvis det oppbevares i mørkt. Hvis vi plasser maleriet tilbake i dagslys vil oljen blekne igjen og de ​​opprinnelige fargene kommer tilbake. Linolje er ofte lagret i flasker, og pakket i pappesker for beskyttelse under transport. Hvis oljen blir lagret i en lang periode er det tilrådelig å fjerne flasken fra pakken og legg den i lyset. Da linolje gulner etter en tid, blir det ofte erstattet av Saflorolje eller valmueolje, spesielt for hvit maling.

Saflorolje og linolje
Bildet er lånt fra Royal Talens
Saflorolje/Valmueolje (Poppy olje)
Saflorolje ekstraheres ved å presse frøene til blomsten Saflor, og er en såkalt semi-tørkende olje. Med tiden har denne oljen i stor grad erstattet den mye dyrere valmueoljen. Kjemisk er begge oljene praktisk talt identiske og dermed sammenlignbare i bruk. Saflorolje gulner mindre enn linolje, men tørketiden er lengre og oljen danner en lakkfilm på malingen. Lag med maling etter bruk av hvit maling basert på saflorolje kan sprekke. Malingen kan også få problemer med å feste seg ordentlig. Det er kan derfor lurt å begrense bruken av hvit maling basert på Saflorolje til avslutningsfasen av maleriet.

Gummi arabikum (Gum arabic)
Bildet er lånt fra Wikipedia
Gummi arabikum er en harpiksaktig gummi, laget av et bestemt type akasietre som vokser i Afrika, Asia og Australia. Den beste kvalitet kommer fra Sudan og Senegal. Et hakk blir skåret inn i barken på treet. Harpiksen renner ut, størkner og blir deretter 'plukket'. Harpiksen blir deretter oppløst i vann og smuss fjernes. Det er denne væsken som brukes som bindemiddel for vannfarger. Gummi arabikum forbedrer festeevnen til høyabsorberende underlag, og tørker på noen få timer. Den forhindrer også at fargene flasser av. Fargene får litt glans av dette bindemiddelet, men dekkevnen reduseres. Gummi arabikum kan tynnes med vann.

Akrylharpiks (Acrylic varnish)
Bildet er lånt fra Royal Talens
Akrylharpiksen består av en blanding med mikroskopiske, syntetiske harpikspartikler i vann. Harpikspartiklene svever i vannet, og de oppløser seg ikke. Partikkelstørrelsen er 0,1 til 0,5 mikroner (en mikron = 1/1000 mm). Etter hvert som vannet fordamper kommer partiklene nærmere hverandre. Partiklene binder seg sammen når de berører hverandre, og danner en sammenhengende syntetisk film. En syntetisk harpiks i vann er melkehvit, men både fargeløs og gjennomsiktig når den er tørr.

Harpiks i akryl maling er vanligvis termoplast. Det vil si at en tørket malingsfilm blir mykere jo mer temperaturen stiger. På grunn av termoplastens egenskap i akrylmaling, er det sterkt anbefalt å ikke plassere de malte overflatene av malerier mot hverandre. Maleriene kan klebre seg til hverandre så mye at de ikke kan tas fra hverandre uten å skade malingen.

Dekstrin

Bildet er lånt fra Royal Talens
Dekstrin er en stivelse (stammer som regel fra potet) oppløst i vann for å danne et flytende bindemiddel. Dekstrin er følsom overfor nedbrytning, så for å sikre holdbarheten av maling basert på dekstrin må konserveringsmiddel tilsettes. Dekstrin gjør maling tiksotropisk. Det betyr at malingen tykner når den står i ro. Når malingen beveges, enten ved omrøring, risting eller presset fra tuben, blir den tynnere. Det er derfor gouache flyter ut når du maler slik at tynne jevne lag kan påføres.

Kaolin
Bildet er lånt fra Royal Talens
Dette bindemiddel er en meget fin porselensleire. Det blir også referert til som plastisk leire. Ved å blande kaolin med vann, lages en fin leire slik at tørre pasteller beholder pigmentene. Kaolin kan også brukes som en fortynner i maling. 

Voks
Bildet er lånt fra Royal Talens
Opprinnelig insektvoks (bivoks) ble brukt. I dag har disse som regel blitt erstattet av syntetiske voks, inkludert parafin voks.

Mineraloljer
Bildet er lånt fra Royal Talens
Mineraloljer kommer fra råolje. Dette er ikke-tørkende oljer som er klar og fargeløs.

Skjellakk
Bildet er lånt fra Royal Talens
Skjellakk er et harpiksaktig sekret fra en lus funnet i ulike typer trær i India og området rundt.. Sekretet blir skrapt av grenene, tørket og deretter solgt som flak. Skjellakk kan bare oppløses i vann dersom vannet er alkalisk. Produkter basert på skjellakk er derfor uutslettelig i vanlig vann fra springe, når alt er tørt. 

Alkydharpiks
Bildet er lånt fra Wikipedia
Alkydharpiksen er en syntetisk harpiks som er fremstilt ved hjelp av olje, f.eks linfrøolje eller soyaolje. Siden alkydharpikser inneholder olje, er de utsatt for gulning når utsatt for lys. En kombinasjon av soyabønneolje og alkydharpiks gir minst gulning, men også den mest kostbare. Som bindemiddel for alkydharpikser brukes vanligvis white spirit.


Videoen er fra Royal Talens sin kanal på YouTube


En fargerik historie - bak mange av de vakre fargene ligger det en ekstraordinær historie, oppdagelsen av pigmentene, opprinnelsen til navnet, fargen før og nå, interessante fakta om farger som du bruker hver dag.

Lær mer ... en faktaserie for oss som ikke kan alt.
Tema som vil bli omhandlet er ulike kunstnerfarger, lerret, papir, malemidler ...

Til neste gang - ta vare på deg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar