fredag 18. juli 2014

Sjablonger og spraymaling


Å lage et bilde med sjablonger og spraymaling kan være enklere enn du tror.

Her var utgangspunktet et lerret på 80x80 cm som jeg hadde brukt i kursammenheng for å vise hvordan man på forskjellige måter kunne lage tekstur i bildet ved å bruke diverse materialer.

Jeg malte over hele lerretet med hvit akrylmaling og lot det tørke. Så sprayet jeg med Amsterdam akrylspray, men passet på at det fortsatt var mange lyse felter på lerretet igjen. Jeg bygget så opp sommerfuglbildet ved å legge sjablonger på og spraye. Jeg fjernet sjablongen og sprayet lett over bildet igjen. Som du ser har jeg brukt mest blå, lilla og rosa. Så la jeg sjablongen på igjen og sprayet. Ved å gjøre dette flere ganger får du sommerfugler i forskjellige fargenyanser. Til slutt brukte jeg den flotte skriftsjablongen og "dabbet" på farge med svamppenselen.

Pass på at du ikke bruker for mye maling da det er lett for at malingen vil skli inn under sjablongen.





Selv om Amsterdam spraymaling er akrylbasert kan det være lurt å spraye ute eller i et godt ventilert rom. På bildet her ser du noen sjablonger jeg har laget selv. Det vil jeg vise hvordan du kan gjøre i et annet innlegg her på bloggen.


Bruk gjerne to farger når du sprayer på sjablongen.


Og her er det ferdige bildet. Fin leveregel ikke sant? :)


Passe sommerlig bilde til utestua.
Neste blogginnlegg fra meg blir også med sjablonger og spraymaling.

Materialliste:
Amsterdam akrylspray
Amsterdam akrylmaling
Lerret
Sjablonger
Sjablongsvamp
Sjablongkost

Ha en fortsatt fin sommer til så lenge!
Mvh
Mariann S

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar