lørdag 6. desember 2014

Juletre av blåbærlyng

Noen har rød jul. Noen har sølv og hvit. Fellesnevneren for alle er grønt, og jeg har laget grønne juletre av blåbærlyng. Blåbærlyng holder seg grønn når den tørker, den kan bøyes til kranser og hjerter, og den spirer faktisk hvis du setter den i en vase. Fin å plukke når det har kommet bittelitt snø, for da er det bare den som viser seg over snøen, alt annet ligger flatt. :)

 

Her kan du bruke:
- Gipspulver, varenummer 32025001
- Krakeleringsspray, varenummer 01065943
- Vikletråd, varenummer 82001000
- Kunstig snø, varenummer 36003090

Start med å fylle potter med betong og sette en pinne ned i betongen. Mine måtte tørke til dagen etter, så bruk gips hvis du vil ha det litt raskere ferdig. Både betong og gips skal blandes med vann, og det skal være nok vann til at det får en konsistens omtrent som melis. Jeg satte en plastpose i potta, så går det an å bytte potte etter jul.


Så bruker du  vikletråd til å feste små bunter av blåbærlyng til stammen. Jeg ville ha et litt slankt tre, så jeg satte buntene med litt avstand, omtrent 10 cm. Jo tettere du setter buntene, og jo tykkere buntene er, jo videre vil treet bli. 


Fortsett å feste bunter oppover til det er igjen omtrent 10 cm av pinnen. 


For å få toppen pen må du finne litt tynne grener og bre de rundt toppen før du vikler de fast. Prøv å få til en spiss tut på toppen, med litt varierende lengde på kvistene så løser dette seg selv. Vikle stramt på toppen og fest tråden til slutt.



Nå er trærne ferdige, og du må ta en sjefsavgjørelse på om du skal pynte de eller ikke. De er nemlig fine grønne også!


Jeg sprayet mine med hvit krakeleringsspray. Den krakelerer ikke uten et underlag av maling, men den blir liggende i et litt tykt lag som ligner på snø. (Og uten å drysse over hele stua slik som snøspray gjør... :) ) Så fylte jeg pottene med dekorsnø og et par kongler. (...og nå drysser det over hele stua! )


Ferdige! Jeg satte mine på et lysfat, sammen med et gigantisk kubbelys, men de gjør seg godt i vinduskarmen også. 


Sissel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar